Björn
Öberg
Galleri 13 Art & Litter, Sundsvall,
till 23 nov.
UTAN TITEL
2008 kallar den Sundsvallsbaserade konstnären Björn Öberg
sin utställning. I undertiteln kan man dock läsa "Fotografi
möter illustration möter grafisk design" och därmed
ger han en i varje fall formell vägledning. Utställningens presentation
är också ganska så sofistikerat formgiven där Björn
Öberg lagt stor vikt vid hela processen från vernissagekort
till prislista (!). Att denna omsorg till stor del också återspeglar
sig i utställningen är desto roligare att konstatera.
Björn
Öberg, "Blåbärstippen, april 2008", väggmontage.
Foto: Jan K Persson.
Utställningen
bygger på en massa tillfälliga fotografier som Björn Öberg
tagit med sin mobiltelefonkamera. Allt från skräp på
marken till bilder från resor och porträtt av vänner.
Men han har inte nöjt sig med det rent dokumentära resultatet,
utan han har bearbetat och utvecklat dem i efterhand, från ingrepp
i själva fotobilden till dess yttre presentation och inramning. I
utställningen ingångsbild "Blåbärstippen, april
2008" ser man bråte av kastade husgeråd. På bildglasets
utsida har lagts stråk av bladguld och på väggen runt
bilden sträcker sig ett geometriskt linjespel som spelar mot bildens
komposition. Fotografiet har övergått till en installation
i rummet och på ett sätt lämnat sin hemvist av minne och
dokumentation. Man kanske kan se verket som en kommentar till vikten av
recycling, men inte som vi vanligen tänker utan som en uppvärdering
eller hyllning till det bortslängda och betydelselösa. Allt
är viktigt och kan återanvändas, även som estetisk
recycling.
Björn
Öberg, "Rekonstruktion III", bearbetat foto. Foto: Björn
Öberg.
I "Rekonstruktion
III" löper resterande text på en riven lapp ut som befriade
bokstäver på grusmarken. Tre fotografier med titeln "Bevis"
har förslutits i plastpåsar innan de ramats in bakom glas.
De handlar om mörka kanske nedsotade fotos där bara aning av
motiv kan anas och med textfragment som antyder hemliga dokument. Känslan
av dekonstruktion, stöldgods, undersökning av bilders innebörd
av vittnesmål eller konstobjekt är genomgående i utställningen.
Två bildobjekt i galleriets skyltfönster understryker detta
tydligt. Två bastanta brunnslock i gjutjärn har gjorts om till
ramar för två fotografier, genom en sorts materiell övergång
från fotografiets ögonblick till den råa skulpturens
tunga och långsamma orubblighet. Allt är konsthistoriens "fel"
att vi inte längre ser tingen som de är utan uppfattar dem som
symboler eller metaforer för något annat. Det är "Olle
Baertlings fel" att telefontrådarna bryter upp motivet i vertikala
spänningsladdade former, och där konstnären blir tvungen
att ytterligare förstärka den känslan.
Björn
Öberg, "Allt är Olle Baertlings fel",
bearbetat fotografi. Foto: Björn Öberg.
Fel eller
förtjänst kan man diskutera. Björn Öberg, som för
övrigt har startat en designbyrå tillsammans med två
andra, vet att utnyttja konsthistorien för att hitta nya infallsvinklar
i arbetet med bild. Han är också medveten om de numera allt
öppnare skotten mellan konst, design och ren information. Den röda
tråden i hans utställning på Art & Litter handlar
om spel mellan motiv och gestaltning, mellan yta och objekt och mellan
dokumentation och fiktion. Den konceptuella konsten, där själva
idén är målet, tillhör sällsyntheterna i länet
och därför är det extra roligt att puffa för den här
utställningen.
Text: Jan
K Persson
|